Του Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗ -
Τρομακτικά είναι τα στοιχεία για το πως η Άγκυρα τουρκοποίσε την Ιμβρο και την Τένεδο, τα δυο νησιά με τον ελληνικό πληθυσμό που η Συνθηκη της Λαζάνης του 1923 έδωσε στην Τουρκία με ένα καθεστώς αυτονομίας, και τα οποία αποκαλύπτει η τουρκική εφημερίδα Taraf μέσα κυρίως από την έρευνα ενός Ίμβριου ερευνητή, του Μάκη Μπουτάρα. Το βασικό ντοκουμέντο παρουσίασε χθες το OnAlert και αφορά στην απόφαση -ντοκουμέντο της Νομαρχίας του Τσανάκκαλε με την οποία στις 29 Ιουλίου του 1964, έδωσε την εξής οδηγία στον Έπαρχο της Ίμβρου, λέγοντας:
«Έχει λήξει το ισχύον καθεστώς των σχολείων στην περιοχή σας». Κατ’ αυτόν τον τρόπο απαγορεύτηκαν τα ρωμαίικα στα σχολεία. Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι τερματίστηκε και η εργασία των διδασκάλων που δίδασκαν ρωμαίικα.
Ένα ντοκουμέντο που δείχνει ότι τα ελληνικά σχολεία στην Ιμβρο και στην Τένεδο τα έκλεισε το τουρκικό κράτος και όχι οι Ρωμιοί κάτοικοι της Ίμβρου όπως γράφουν κατά κόρον αυτές τις ημέρες τα τουρκικά ΜΜΕ για να πανηγυρίσουν το ...ξανάνοιγμα!
Το εγκριθέν να ανοίξει σχολείο είναι - σύμφωνα με τον Συλλογο Ιμβρίων - "μία ελληνορθόδοξη ιδιωτική μειονοτική αστικής σχολή στο χωριό Άγιοι Θεόδωροι, την γενέτειρα του Οικουμενικού Πατριάρχη" - δικαίωση της πολυετούς σχετικής προσπάθειας του ίδιου του κ Βαρθολομαίου και των Ιμβριακών σωματείων.
Όμως οι αποκαλύψεις δεν σταματούν εδώ:
Ας δούμε ορισμένα αποκαλυπτικά στοιχεία για τα σχολεία.
- ΠΡΩΤΟΝ : Στο επίσημο έγγραφο λοιπόν, το νησί, το οποίο είναι γνωστό σήμερα στην Τουρκία ως ''Γκιοκτσεαντά'', αναφέρεται ως Ίμβρος, <<και αυτό βγαίνει μπροστά μας ως μία ωραία σύμπτωση>> γράφει ο δημοσιογράφος Ερσίν Καλκάν της Taraf. Tο όνομα του νησιού το άλλαξαν οι Τούρκοι το 1970.
- ΔΕΥΤΕΡΟΝ : Το έγγραφο - που απαγόρευε την εκπαίδευση μειονοτικών στην ελληνική γλώσσα μόνο στην Ίμβρο και στην Τένεδο -είχε αντιφατικές και δυσνόητες διατυπώσεις, για τις οποίες ρωτήσαμε - γράφει η εφημερίδα- τον Ίμβριο μουσικό κ. Στέλιο Μπερμπέρ, ο οποίος μας έδωσε τις εξής εξηγήσεις «Σύμφωνα με τις διατάξεις της Συνθήκης της Λαζάνης που υπογράφηκε το 1923, η Ίμβρος και η Τένεδος είχαν ένα αυτόνομο καθεστώς. Αυτή η αυτονομία περιείχε και την διάταξη ότι στα σχολεία θα γίνεται παιδεία στα ρωμαίικα. Όμως μόλις στάθηκε στα πόδια της η (τουρκική) Δημοκρατία, άρχισαν να αφαιρούνται από τα χέρια της μειονότητας, ένα προς ένα τα δικαιώματα αυτά. Το 1927 εκδόθηκε στη Βουλή ο νόμος 1151 και βάση του άρθρου 14, δόθηκε η εντολή, η παιδεία που ήταν στα ρωμαίικα να γίνει πλέον στην τουρκική.
- ΤΡΙΤΟΝ : Το 1964,δεν έκλεισε ένα αλλά πολλά ελληνικά σχολεία και αυτά δεν περιορίζονταν μόνο στην Ίμβρο, αλλά συμπεριελάμβαναν και την Τένεδο! <<Όταν εξασφαλίστηκαν τα στοιχεία προέκυψε το θέμα γυμνό έτσι όπως είχε>> σημειώνει - και μπράβο του - ο τούρκος δημοσιογράφος.
Το 1964 στο νησί Ιμβρος υπήρχαν 7
δημοτικά, 1 γυμνάσιο και 2 νηπιαγωγεία. Σε εκείνα τα σχολεία τότε,
εκπαιδεύονταν 693 μαθητές, γράφει η εφημερίδα και προσθέτει ότι το 1923,
στα ίδια τα σχολεία, ήταν 1. 385 μαθητές. "Αυτό δείχνει ξεκάθαρα πως
άλλαξε η δομή του πληθυσμού με συστηματικές πρακτικές στο νησί", γράφει.
Η διαπίστωση δε καθίσταται τρο-μα-κτι-κή όταν ληφθεί υπόψιν ότι όταν
το φθινόπωρο του 2013 ανοίξει το ελληνικό σχολείο οι
μαθητές αναμένεται να κυμαίνονται , λένε Ιμβριοι, από 2 έως 8....
"Τα έχτισαν με τα χέρια τους οι πατεράδες μας"
Σε αυτά τα στοιχεία να προστεθούν, συνδυαστικά και αυτά που παρουσίασε ο κ Χριστοφορίδης από την εργασία του κ Μπουτάρα: "Στην εργασία του Μάκη Μπουτάρα μαθαίνουμε ότι το 1955 στην Ίμβρο σε 7 μειονοτικά δημοτικά και ένα μειονοτικό ημιγυμνάσιο σπούδαζαν συνολικά 1.000 μαθητές. Εάν δεν είχαν υποχρεωθεί να κλείσουν τα σχολεία το 1964 σε αυτά θα είχαν προστεθεί και 3 νηπιαγωγεία των οποίων η κατασκευή είχε περατωθεί μέσα στον ίδιο χρόνο. Δεν είναι αυτή μια εντυπωσιακή υποδομή παιδείας για ένα νησί 7.000 κατοίκων που ζούσε από την γεωργία;", είπε και συνέχισε για την πολιτική τηςαλτο :" Συνεπώς, το τραύμα της πολιτικής της «εκκαθάρισης των Ρωμιών»που ξεκίνησε το 1964 ήταν ακόμη πιο βαρύ για τους Ίμβριους. Παραδείγματος χάριν, το αιφνίδιο κλείσιμο μέσα σε μία ημέρα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στα οποία τόσο μεγάλη επένδυση είχαν πραγματοποιήσει οι κοινότητες των χωριών και είχαν τόσο μεγάλη αξία για την κοινωνία, είναι μία κατάσταση που ο κόσμος ακόμη και σήμερα δεν μπορεί να τη χωνέψει. Το καθένα από τα σχολικά εκείνα κτίρια τα οποία τα έχτισαν με τα χέρια τους οι πατεράδες μας και που σήμερα έχουν εγκαταλειφθεί να καταρρέουν είτε έχουν μετατραπεί σε ξενοδοχεία, αποτελούν από μία χαίνουσα πληγή για όλους εμάς. Εξαιτίας όλων αυτών, στη συλλογική μας μνήμη κυριαρχεί η εικόνα ότι έχουμε εκδιωχθεί από μία «παραδεισένια πατρίδα» ".
"Τα έχτισαν με τα χέρια τους οι πατεράδες μας"
Σε αυτά τα στοιχεία να προστεθούν, συνδυαστικά και αυτά που παρουσίασε ο κ Χριστοφορίδης από την εργασία του κ Μπουτάρα: "Στην εργασία του Μάκη Μπουτάρα μαθαίνουμε ότι το 1955 στην Ίμβρο σε 7 μειονοτικά δημοτικά και ένα μειονοτικό ημιγυμνάσιο σπούδαζαν συνολικά 1.000 μαθητές. Εάν δεν είχαν υποχρεωθεί να κλείσουν τα σχολεία το 1964 σε αυτά θα είχαν προστεθεί και 3 νηπιαγωγεία των οποίων η κατασκευή είχε περατωθεί μέσα στον ίδιο χρόνο. Δεν είναι αυτή μια εντυπωσιακή υποδομή παιδείας για ένα νησί 7.000 κατοίκων που ζούσε από την γεωργία;", είπε και συνέχισε για την πολιτική τηςαλτο :" Συνεπώς, το τραύμα της πολιτικής της «εκκαθάρισης των Ρωμιών»που ξεκίνησε το 1964 ήταν ακόμη πιο βαρύ για τους Ίμβριους. Παραδείγματος χάριν, το αιφνίδιο κλείσιμο μέσα σε μία ημέρα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στα οποία τόσο μεγάλη επένδυση είχαν πραγματοποιήσει οι κοινότητες των χωριών και είχαν τόσο μεγάλη αξία για την κοινωνία, είναι μία κατάσταση που ο κόσμος ακόμη και σήμερα δεν μπορεί να τη χωνέψει. Το καθένα από τα σχολικά εκείνα κτίρια τα οποία τα έχτισαν με τα χέρια τους οι πατεράδες μας και που σήμερα έχουν εγκαταλειφθεί να καταρρέουν είτε έχουν μετατραπεί σε ξενοδοχεία, αποτελούν από μία χαίνουσα πληγή για όλους εμάς. Εξαιτίας όλων αυτών, στη συλλογική μας μνήμη κυριαρχεί η εικόνα ότι έχουμε εκδιωχθεί από μία «παραδεισένια πατρίδα» ".
- ΤΕΤΑΡΤΟΝ: Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συλλόγου Ιμβρίων όταν τα ελληνικά σχολεία έκλεισαν οι μειονοτικές αρχές υποχρεώθηκαν να αποδώσουν τα σχολικά κτίρια (τόσο τα προϋφιστάμενα όσα και τα νεόδμητα 3 νηπιαγωγεία που τελικά δεν λειτούργησαν ποτέ) στο Τουρκικό Υπουργείο Παιδείας, τα οποία άρχισαν να λειτουργούν πλέον ως δημόσια τουρκικά σχολεία!
Η α λα Τούρκα εθνοκάθαρση σε σύνοψη!
Η συνέχεια, που σε 3-4 γραμμές περιλαμβάνει όλη την δραματική ιστορία του ξεριζωμού και της εθνοκάθαρσης α λα Τούρκα στην Ιμβρο είναι - και πάλι - από το ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Ερσίν Καλκάν της εφημερίδας Taraf:
"Εάν η ιστορία έληγε με αυτά, θα ήταν καλά. Αυτό το σκοτεινό καλοκαίρι του 1964, το (τουρκικό) κράτος έκανε κατάσχεση στα ρωμαίικα ευαγή ιδρύματα και στα ακίνητα των Ρωμιών και κρατικοποιήθηκαν οι πιο γόνιμες εκτάσεις. Μετά από μερικά χρόνια, πάνω σ’ αυτές τις εκτάσεις, κατασκευάστηκε μία «ανοιχτή» φυλακή και όσοι κατάδικοι και ένοχοι υπήρχαν στη χώρα, για βιασμούς, αρπαγές, κλεψιές και άλλα αδικήματα, εστάλησαν στις φυλακές αυτές".
Δεν είναι συγκλονιστικό;
Να τα γράφει ο Τούρκος συνάδελφος σε μια τουρκική εφημερίδα και εδώ - πρωτίστως βέβαια οι αρμόδιοι αλλά και - αρκετοί από μας να στέκονται τουλάχιστον αμήχανοι ή να αποφεύγουν να τα γράψουν μην τους πουν κάποιοι άλλοι ...υπερ-πατριώτες...
Η συνέχεια, που σε 3-4 γραμμές περιλαμβάνει όλη την δραματική ιστορία του ξεριζωμού και της εθνοκάθαρσης α λα Τούρκα στην Ιμβρο είναι - και πάλι - από το ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Ερσίν Καλκάν της εφημερίδας Taraf:
"Εάν η ιστορία έληγε με αυτά, θα ήταν καλά. Αυτό το σκοτεινό καλοκαίρι του 1964, το (τουρκικό) κράτος έκανε κατάσχεση στα ρωμαίικα ευαγή ιδρύματα και στα ακίνητα των Ρωμιών και κρατικοποιήθηκαν οι πιο γόνιμες εκτάσεις. Μετά από μερικά χρόνια, πάνω σ’ αυτές τις εκτάσεις, κατασκευάστηκε μία «ανοιχτή» φυλακή και όσοι κατάδικοι και ένοχοι υπήρχαν στη χώρα, για βιασμούς, αρπαγές, κλεψιές και άλλα αδικήματα, εστάλησαν στις φυλακές αυτές".
Δεν είναι συγκλονιστικό;
Να τα γράφει ο Τούρκος συνάδελφος σε μια τουρκική εφημερίδα και εδώ - πρωτίστως βέβαια οι αρμόδιοι αλλά και - αρκετοί από μας να στέκονται τουλάχιστον αμήχανοι ή να αποφεύγουν να τα γράψουν μην τους πουν κάποιοι άλλοι ...υπερ-πατριώτες...
ΥΓ. 1: Όπως πληροφορούν
ο Σύλλογος Ιμβρίων και η Ιμβριακή Ένωση Μακεδονίας Θράκης Ιδρύτρια και
επίσημη εκπρόσωπο της νέας Αστικής Σχολής Ιμβρου είναι η κ.
Άννα Κουτσομάλλη και διευθύντρια η κ Βούλα Μπερμπέρη, <<δύο
Ίμβριες οι οποίες δεν δίστασαν να αναλάβουν τη βαριά αυτή ευθύνη χωρίς
να πτοηθούν από τις όποιες αντιξοότητες>>, όπως αναφέρεται σε
ανακοίνωση που τις συγχαίρει.
ΥΓ. 2: Όσοι θέλουν
να διαβάσουν ολόκληρη την - πολύ ενδιαφέρουσα - ομιλία του κ
Χριστοφορίδη στην παρουσίαση του βιβλίου «ΟΙ ΡΩΜΙΟΙ ΤΗΣ ΙΜΒΡΟΥ» (İMROZ
RUMLARI) υπάρχει εδώ: www.imvrosisland.org
Θυμίζουμε πρόσφατες αναρτήσεις μας (2 βίντεο):
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου