Παρασκευή 16 Μαΐου 2008

ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΕΚΚΛΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΜΑΚΩΝ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ



Είναι γνωστό πως οι Πομάκοι της Θράκης (αρχαίο ελληνικό φύλο που βίαια εξισλαμίσθηκαν επί Τουρκοκρατίας) δίνουν και σήμερα τον αγώνα τους για τη διατήρηση της πολιτιστικής τους ταυτότητας, ενάντια στις πιέσεις που δέχονται από το Τουρκικό προξενείο Κομοτηνής.

Στον πρόσφατο εορτασμό της εθνικής επετείου της 25 Μαρτίου, στο χωριό Σμίνθη στην γιορτή που έγινε στο Γυμνάσιο (υπόψι, το γυμνάσιο είναι κανονικό ελληνικό Γυμνάσιο και όχι μειονοτικό) ανάμεσα σε πλήθος ελληνικών χορών, τα παιδιά χόρεψαν και έναν πομάκικο (που μοιάζει με τον γνωστό χασαποσέρβικο).

Το γεγονός έκανε περήφανους τους Πομάκους κατοίκους της Σμίνθης, όχι όμως και τα φερέφωνα της Τουρκίας (που θέλουν σώνει κ καλά να εκτουρκίσουν τους Πομάκους). Διαβάστε τη συνέχεια ...


Προς: τον Υπουργό Παιδείας κ. Ευρυπίδη Στυλιανίδη
τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κ. Σιούφα
τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργο Παπανδρέου

Κύριε Υπουργέ, κύριε πρόεδρε της Βουλής, κύριε πρόεδρε του ΠΑΣΟΚ, κύριοι προϊστάμενοι,
Με ιδιαίτερη έκπληξη πληροφορηθήκαμε την επερώτηση του βουλευτή Ν. Ξάνθης του ΠΑΣΟΚ κ. Τσετίν Μάντατζη προς τον υπουργό Παιδείας σχετικά με τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου στην περιοχή του Δήμου Μύκης. Ο κ. Μάντατζη αναφέρει πως κατά τον φετινό εορτασμό κάποιος δάσκαλος «ανέθεσε στους μαθητές να χορέψουν βουλγαρικούς σκοπούς» και ζητάει από τον υπουργό να του πει «σε ποιες ενέργειες θα προβεί προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιου είδους πρακτικές».

Η πραγματικότητα, απ' όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, είναι εντελώς διαφορετική. Στον εορτασμό της 25ης Μαρτίου 2008 μαθητές χόρεψαν μπροστά στο ηρώο της Σμίνθης παραδοσιακούς ελληνικούς χορούς και ένα πομάκικο χορό (παραλλαγή του χασάπικου από την ορεινή Ξάνθη) ακούγοντας το πομάκικο παραδοσιακό τραγούδι «'Uchi mo, ma'yko, pre'uchi » (δίδαξέ με, μάνα μου, δίδαξέ με πιο καλά).
Οι παρευρισκόμενοι Πομάκοι, μικροί και μεγάλοι, συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό στον εορτασμό της απελευθέρωσης της Ελλάδας από την Τουρκία, καταχειροκρότησαν τα μαθητικά χορευτικά συγκροτήματα και χάρηκαν ιδιαίτερα που στα δημοτικά τραγούδια που ακούστηκαν συμπεριλήφθηκε και ένα τραγούδι της περιοχής τους, το οποίο δεν είναι βέβαια «βουλγάρικο» αλλά πομάκικο.


Θεωρούμε ιδιαίτερα παράξενη τη σύγκριση των πομάκικων τραγουδιών με τα βουλγάρικα εκ μέρους του κυρίου Μάντατζη και αναρωτιόμαστε: Έχει ο κ. Μάντατζη τις μουσικολογικές ή γλωσσολογικές γνώσεις που απαιτούνται για να διακρίνει τη μουσική των Πομάκων από την αντίστοιχη των Βουλγάρων;

Με ποιο δικαίωμα
θα αποφασίσει αυτός στην ελληνική επικράτεια να μας απαγορεύσει να τραγουδάμε τα δικά μας τραγούδια; Με ποιο δικαίωμα ο κύριος Μάντατζη μας αμφισβητεί το δικαίωμα να μιλάμε τη γλώσσα μας, να γιορτάζουμε με το δικό μας τρόπο τις εθνικές γιορτές της απελευθέρωσης της πατρίδας μας της Ελλάδας από τον τουρκικό ζυγό;

Πολύ περισσότερο αφού οι πρόγονοί μας θυσιάστηκαν για την Ελλάδα μας. Αν εκείνος επιθυμεί να αυτοπροσδιορίζεται ως «Τούρκος», όταν εμείς συμμετέχουμε σε τέτοιες εθνικές γιορτές εκείνος οφείλει να μας αφήσει κι εμάς να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως μουσουλμάνοι,
ως Έλληνες και ως Πομάκοι.


Με
παλιά πομάκικα τραγούδια όπως «'Uchi mo, ma'yko, pre'uchi », «Planino staro planino» «Nurye ye bolna legnala», «Zaga'liha se», «Ru'sa ko'sa i'mom», «Glo^day mo glo^day, lu^be», «Ra'do be'lo mi'lo», «Υo'tkacha'y mo ot bahche'ta», «Pu'kniso tre'sni momi'na ma'yko», «Trimi'na bra'tye», «Kukavi'chkana kuko'va» και πολλά άλλα έχουν μεγαλώσει πολλές γενιές Πομάκων.

Είναι τραγούδια που τα μάθαμε από τους παππούδες μας και από τις γιαγιάδες μας, είναι η γλώσσα μας, η ιστορία μας,
η πολιτιστική μας κληρονομιά. Την τελευταία δεκαετία είχαμε την ευκαιρία να χαρούμε τα τραγούδια μας σε μουσικές εκδόσεις από λαϊκούς Πομάκους τραγουδιστές όπως ο Μολλά Χασάν Ραήφ (από το Ωραίον), ο Ρόγγο Αλή, ο Σοφτά Χαλήλ, ο Αλή Εφέντη Φεράτ, ο Αχμετσίκ Μουσταφά, η Νερμάν Μολλά και πολλοί άλλοι.
Όλα αυτά αποτελούν για μας κειμήλια ιερά, τα αγαπάμε και δεν επιτρέπουμε σε κανέναν να μας τα προσβάλλει.


Κλείνοντας, θα θέλαμε να ρωτήσουμε αν τις φασιστικές και αντιπομακικές θέσεις του κ. Μάντατζη συμμερίζεται ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Γεώργιος Παπανδρέου. Κύριε πρόεδρε, αναμένουμε εκ μέρους σας μία υπεύθυνη τοποθέτηση για τη μισαλλοδοξία και τον αντιπομακικό φανατισμό που κατά καιρούς έχει επιδείξει ο συγκεκριμένος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ.

Τελειώνουμε με μία θερμή παράκληση προς τον υπουργό Παιδείας:

Κύριε υπουργέ,
Θα θέλαμε, ως Πομάκοι της ορεινής Ξάνθης,
να σας παρακαλέσουμε να μεριμνήσετε για την προστασία της γλώσσας μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από αυτούς που συστηματικά την υπονομεύουν. Επίσης σας παρακαλούμε να μεριμνήσετε ώστε να καθιερωθούν τα πομάκικα τραγούδια κατά τον εορτασμό όλων των εθνικών γιορτών στα Πομακοχώρια της Θράκης.

Με ιδιαίτερη τιμή

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ταχήρ Κόντε
Ο ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ Ιρφάν Μεχμεταλή

2 σχόλια:

θεόδωρος είπε...

Δυστυχώς, είναι πολλοί οι Έλληνες, τόσο εν Ελλάδι όσο και εν Κύπρω, που αγνοούν ακόμα και την ύπαρξη των Πομάκων. Ενός αρχαίου θρακιώτικου φύλο, που ουδεμία σχέση έχεις με τους Τούρκους.

Μόνο φυσιογνωμικά να δει κανείς το θέμα, αντιλαμβάνεται το λόγου το αληθές, και δεν χρειάζονται άλλες αποδείξεις. Γιατί ούτε Μογγόλους σου θυμίζουν, ούτε Τουρκόγυφτους.

Το ζήτημα είναι πως οι Πομάκοι, πρακτικά έχουν εγκαταληφθεί από τις εκάστοτε Ελλαδικές κυβερνήσεις, κυριολεκτικά στο έλεος της Τουρκικής προπαγάνδας.

Δεν ξέρω σε ποιο σημείο έχει πετύχει η Τουρκική προπαγάνδα και αν η κατάσταση είναι αναστρέψιμη, αλλά είναι ιδιαίτερα ευχάριστο που υπάρχουν πλέον αρκετοί Πομάκοι που έχουν ψαχτεί, έχουν αναζητήσει την αλήθεια και προσπαθούν να απογατζωθούν από το άρμα της Τουρκίας που τους σέρνει αδίστακτα.

Εύχομαι πραγματικά, από βάθους ψυχής, επιτέλους και η Ελλάς, να αρχίσει να αγκαλιάζει τα παιδιά της: τους ΒορειοΗπειρώτες, τους Ποντίους, τους Κυπρίους και φυσικά τους Πομάκους. Να πάψει να φέρεται σαν πατρόνα που πουλά τα παιδιά της "όσα όσα". Να κατανοήσει, ότι Ελλάς δεν είναι μόνον η υδροκέφαλη Αθήνα...Να πάψει να κρύβεται και να σκύβει και να μην διεκδικεί...

Υ.Γ.: Οι Πομάκοι, όχι μόνον είναι Έλληνες, είναι ίσως σήμερα, και το πιο καθαρόαιμο Ελληνικό φύλο, μακριά από αιμομιξίες κτλ.

Epsilon είπε...

Αυτοί η ιστορία μου θυμίζει τους εξισλαμισθέντες Έλληνες της Κύπρου με τους οποίους κανένας δεν ασχολήθηκε με αποτέλεσμα σήμερα να ονομάζονται τουρκοκύπριοι και να χρησιμοποιούνται από την Άγκυρα…